6.811 Beschermd wonen (Wmo)
Afwijking prognose ten opzichte van begroting na wijziging | bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | |||||
6.811 Beschermd wonen (Wmo) | -4.966 | N | -211 | N | -5.176 | N |
Beschermd Wonen (€ 5,2 miljoen nadeel - I)
De prognose voor 2025 laat een verschil zien in de uitgaven aan maatwerkvoorzieningen Beschermd Wonen. Dit verschil wordt met name verklaard door de reguliere indexering (€ 1,1 miljoen), een nieuwe tariefsystematiek voor het verblijfsproduct ‘herstelgericht verblijf’ (€ 2 miljoen) en een lichte groei van het aantal cliënten (€ 1 miljoen). Een ander onderliggend probleem is de stagnatie van woningbouw. Dit is een landelijk vraagstuk waar tot op heden nog geen duidelijk antwoord op mogelijk is gebleken. Dit betekent dat niet alleen de reguliere doorstroming op de woningmarkt meer dan problematisch is, maar ook op maatschappelijk vlak en opvang. De doorstroommogelijkheden zijn (te) beperkt waardoor langer verblijf in opvang noodzakelijk, onontkoombaar en kostenverhogend is.
Tenslotte wijzen wij er op dat in de MPB 2025-2028 een bedrag van € 7 miljoen uit de bestemmingsreserve MO/BW is overgeheveld naar de algemene reserve vanwege het risico dat er verschil ontstaat tussen het verminderen van verblijfsvoorzieningen (afbouw bedden in instellingen) en een dalende rijksvergoeding als een nieuw objectief verdeelmodel beschermd wonen wordt ingevoerd. Ondanks de kostenstijging in 2025 blijven de uitgaven beschermd wonen ruim lager dan de rijksvergoeding die we hiervoor via de algemene uitkering Gemeentefonds ontvangen.