Hoofddoelstelling 1
1. Subjectief welzijn - Meer inwoners, en mensen die in Apeldoorn verblijven, zijn betrokken, doen mee, doen ertoe en voelen zich veilig en gelukkig
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
1.1 Apeldoorn is een veilige gemeente (en dat willen we zo houden) | 1.1.1 Het rapportcijfer 'veiligheid in de buurt' is gelijk of hoger dan 7,6 (in 2022:7,5), het percentage inwoners dat zich veilig voelt (60% in 2022) is gelijk of gestegen, het aantal incidenten (23.555 in 2022) en misdrijven is gelijk of afgenomen. | |||||||||
1.1.2 Ten aanzien van het IVP thema gedigitaliseerde criminaliteit wordt niet meer dan 6% slachtofferschap ervaren en het aantal geregistreerde misdrijven gedigitaliseerde criminaliteit blijft gelijk of verminderd | ||||||||||
1.1.3 Ten aanzien van IVP-thema sociale kwaliteit ervaart niet meer dan 9% van de inwoners sociale overlast en het aantal incidenten sociale kwaliteit in 2024 is verminderd ten opzichte van 2023 | ||||||||||
1.1.4 Ten aanzien van het IVP-thema ondermijning en georganiseerde criminaliteit zetten we in op het signaleren en het integraal voorkomen, verstoren en verminderen van georganiseerde/ ondermijnende criminaliteit. | ||||||||||
1.1.5 Ten aanzien van het IVP-thema jeugdcriminaliteit en individuele probleemjongeren vermindert het strafbaar gedrag van jongeren in 2025 tov 2024. | ||||||||||
1.1.6 De in- en externe bewustwording ten aanzien van ondermijning en georganiseerde criminaliteit wordt vergroot. | ||||||||||
1.1.7 We gaan informatie gestuurd werken door het verder doorontwikkelingen van het gemeentelijk informatieknooppunt (GIK) | ||||||||||
1.1.8 Meer zicht op de preventieve en repressieve aanpak van zorgfraude en het verbeteren van sturing op de samenhang in die aanpak. | ||||||||||
1.1.9 Zorg en veiligheid verbeteren de samenwerking op complexe maatschappelijke problemen en dat doen zij op een doelmatige en doeltreffende manier. | ||||||||||
1.2 Voorkomen, beperken en bestrijden van incidenten, rampen en crises | 1.2.1 Op basis van een sterke informatiepositie van de veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland worden in 2025 meer mensen geleerd gevaar te voorkomen en wordt hulp verleend wanneer mensen dat nodig hebben bij een brand, ongeval of crisis | |||||||||
1.2.2 We bereiden ons preventief voor op natuurbrandbestrijding in verband met de te verwachte toename van onbeheersbare natuurbranden. | ||||||||||
1.3 Meer inwoners ontvangen toegankelijke, passende en samenhangende hulp dichtbij, die aansluit bij de eigen leefomgeving. | 1.3.1 In 2025 ervaart 80% van de huishoudens het plan als een ‘eigen plan’ waarin hij/zij goed heeft meegedacht. | |||||||||
1.3.2 Eind 2025 heeft 90% van de inwoners die om hulp vragen 1 contactpersoon gehad vanuit Samen055 | ||||||||||
1.3.3 Eind 2025 is 80% van de inwoners tevreden over de manier waarop hij/zij is benaderd of in contact is gekomen met het wijkteam; | ||||||||||
1.3.4 Eind 2025 ervaart 80% van de huishoudens zich gehoord, geholpen en gesteund door Samen055. | ||||||||||
1.3.5 Eind 2025 is bij 20 kinderen, die gebruik maken van het aangepast vervoer, de inzet van aangepast vervoer niet meer nodig. | ||||||||||
1.3.6 In 2025 kunnen 20 koppels met thuiswonende kinderen tot 18 jaar die willen scheiden of relatieproblemen hebben, gratis relatietherapie volgen. | ||||||||||
1.4 Meer inwoners kijken naar elkaar om en voelen zich thuis in de wijk. | 1.4.1 In 2025 is actief ingezet op het promoten van de bekendheid van de Digitale Sociale Kaart waarbij er aandacht is voor speciale doelgroepen zoals jongeren. | |||||||||
1.4.2 In 2025 zijn inwoners bevraagd over hun behoeften en tevredenheid wat betreft de activiteiten en het ondersteuningsaanbod in de buurt via het cliëntervaringsonderzoek Wmo en de Buurtbelever. | ||||||||||
1.5 Meer inwoners zijn betrokken bij hun straat, buurt, dorp of stad | 1.5.1 In 2025 zijn er vitale(re) buurten, wijken en dorpen | |||||||||
1.5.2 In 2025 zijn er meer initiatieven vanuit een steeds bredere groep inwoners | ||||||||||
1.5.3 In 2025 is de samenwerking met onze inwoners verder vergroot. | ||||||||||
1.5.4 In 2025 is de ABCD - pilot in de Horsten na evaluatie voortgezet | ||||||||||
1.6 Alle inwoners van de gemeente Apeldoorn worden in gelijke mate behandeld en kunnen gelijkwaardig meedoen in een inclusieve en toegankelijke omgeving | 1.6.1 Het activiteitenoverzicht inclusie voor het jaar 2025 wordt samen met inwoners en het inclusienetwerk uitgevoerd en voorbereid voor 2026. | |||||||||
1.6.2 We verbeteren de toegankelijkheid van openbare gebouwen en het openbaar gebied. | ||||||||||
1.7 We voelen ons samen sterker, inclusie van, voor en door Apeldoorners | 1.7.1. Door onze blijvende ondersteuning en aanjagende rol worden activiteiten uitgebreid en het cultuursensitief werken gestimuleerd. | |||||||||
Toelichting | ||||||||||
1.1.1. Veiligheid in de buurt is afgenomen evenals het percentage inwoners dat zich veilig voelt. Het aantal misdrijven is toegenomen. Het aantal incidenten is (conform de prestatie) gedaald. Dit gaat over het totaal aantal misdrijven en incidenten, dus niet alleen die van de veiligheidsthema’s. Ondanks dat de cijfers geen grote verbetering laten zien is Apeldoorn nog steeds een veilige stad. In 2026 werken we door middel van de persoonsgerichte aanpak intensiever aan de problematiek die overlastplegers veroorzaken en informatie gestuurd kunnen we beter (preventief) werken aan de aanpak van veiligheid. 1.3.2. Uit de cijfers is op te maken dat minimaal 81% van de inwoners 1 contactpersoon heeft of heeft gehad. Dit percentage ligt in werkelijkheid hoger, maar door de wijze van registratie kan niet exact vastgesteld worden hoeveel hoger. Het proces wordt aangepast ter verbetering van de registratie. 1.3.5. Doel van deze prestatie is het zelfstandig leren reizen van leerlingen. De uitvoering heeft zich de nieuwe werkwijze eigen gemaakt. Van 1 januari 2025 tot nu toe zijn er al meer leerlingen aangemeld bij de organisatie die kinderen helpt bij het zelfstandig leren reizen als in geheel 2024 (3 tot nu toe ten opzichte van 3 in heel 2024) en ook is er een toename in de verstrekking van e-bikes (3 tot nu toe ten opzichte van 2 over heel 2024). Vanaf medio 2025 gaan wij ook met een extra partij samenwerken die kinderen zelfstandig zal leren reizen. 17 leerlingen hebben een OV- danwel fietsvergoeding ontvangen voor schooljaar 2025/2026 i.p.v. taxivervoer. Bovenstaand in ogenschouw nemend werkt de uitvoering hard om deze prestatie alsnog te behalen in 2025. 1.6.1 De eerste fase van het project, het komen tot een concept overzicht, duurt langer dan gepland, mede door uitval van capaciteit. De capaciteit in het derde en vierde kwartaal wordt vergroot. |
Hoofddoelstelling 2
2. Sociaal Kapitaal - Al onze inwoners en bezoekers een vitale, sociale, gezonde en inspirerende leefomgeving bieden, door te zorgen voor een optimale infrastructuur op het gebied van sport, cultuur en erfgoed.
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
2.1 Een functionele en toekomstbestendige sportinfrastructuur | 2.1.1 Het gemeentelijk sportvastgoed wordt verduurzaamd conform de routekaart verduurzaming gemeentelijk Vastgoed Apeldoorn 2.0 | |||||||||
2.1.2 In de eerste helft van 2025 zijn er door de gemeenteraad kaders voor sportaccommodaties vastgesteld | ||||||||||
2.1.3 Het onderzoek naar de revitalisering van Omnisport om deze ook in de toekomst als topsportaccommodatie te behouden, is afgerond. | ||||||||||
2.2. Een verhoogde vitaliteit van inwoners en een versterkte sociale binding door sport, bewegen en urban sports & arts | 2.2.1 Het aantal initiatieven van Accres Sportservice dat zich richt op wijken en buurten met kwetsbare inwoners, voor wie de drempel tot sporten en bewegen het hoogst is, neemt toe. | |||||||||
2.2.2 In 2025 is de pilot sportpark- en verenigingsmanagement geëvalueerd | ||||||||||
2.2.3 In 2025 realiseren wij een 0-meting basiseisen sociale veiligheid onder sportaanbieders | ||||||||||
2.2.4 We blijven investeren in topsportevenementen die door de inzet van side-events als vliegwiel fungeren om sportparticipatie te verhogen en mensen met verschillende achtergronden en mogelijkheden bij elkaar brengen. | ||||||||||
2.2.5 Urban sports & arts activiteiten worden structureel aangeboden op ‘urban spots’ in de openbare ruimte en in het basis- en voortgezet onderwijs | ||||||||||
2.3 De infrastructuur van Cultuur en Erfgoed in Apeldoorn is vitaal en gericht op de toekomst (Fundament) | 2.3.1 In 2025 starten we een onderzoek naar de mogelijkheden voor een aanvullende popzaal voor Apeldoorn dat een groter bereik kan hebben. | |||||||||
2.3.2 Het grote verhaal van Apeldoorn is in het schooljaar 2025/2026 opgenomen in het aanbod voor scholen, als onderdeel van de Cultuur en Erfgoededucatie. | ||||||||||
2.3.3 Iedere organisatie met meerjarige subsidie heeft in 2025 minimaal één activiteit in wijken of dorpen uitgevoerd | ||||||||||
2.3.4 Met geactualiseerde subsidieregelingen op het gebied van cultuur- en erfgoed, hebben we ervoor gezorgd dat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten. | ||||||||||
2.3.5 In 2025 hebben we de mogelijkheden voor de herbestemming van het Oude Raadhuis en van het Hertzbergerpand onderzocht. | ||||||||||
2.3.6 Bij elke ruimtelijke ontwikkeling hebben we voor cultuurhistorische inspiratiekaders voor initiatiefnemers en ontwikkelaars gezorgd. | ||||||||||
2.4 Iedereen kan zijn of haar talent ontwikkelen (Talentontwikkeling) | 2.4.1 We hebben in 2025 drie pilots uitgevoerd om kinderen dicht bij huis uit te dagen actief te worden op het gebied van Cultuur en Erfgoed. | |||||||||
2.4.2 We hebben in 2025 fotografie meer zichtbaarheid gegeven. Onder meer door het instellen van een talentenprijs op het gebied van fotografie. | ||||||||||
2.4.3 We hebben in 2025 onderzocht wat de mogelijkheden zijn tot samenwerken met het MBO- en HBO-onderwijs op het gebied van erfgoedopleidingen. | ||||||||||
2.5 Apeldoorn wordt het grootste buitenpodium van Nederland (buitenbeleving) | 2.5.1. We zorgen in 2025 voor een jaarrond programmering in de buitenlucht, waarbij minimaal eens per maand een programmering plaats vindt. | |||||||||
2.5.2 Er komen in 2025 minimaal 12 verwijzingen naar het grote verhaal van Apeldoorn in onze buitenruimte bij. | ||||||||||
2.5.3 We realiseren in 2025 minimaal 4 kunstwerken in de openbare ruimte | ||||||||||
Toelichting | ||||||||||
2.1.2 Het college heeft intensief gesproken over de kaders voor het sportaccommodatiebeleid. De opgave is aanzienlijk, mede door het diverse speelveld in Apeldoorn en de huidige financiële omstandigheden, die het proces complex maken. 2.2.2 De evaluatie van de pilot verenigingsmanagement bij Robur et Velocitas staat gepland voor het najaar van 2025. 2.3.2 Aan het educatiepakket wordt nog gewerkt en om opgenomen te worden in de educatie van het komende schooljaar is hiervoor in het voorjaar al content nodig. De aangepaste planning is nu dat dit in het schooljaar 2026-2027 wordt aangeboden aan scholen als onderdeel van Cultuur & Erfgoed educatie. 2.3.6 Er heeft zich de afgelopen periode nog geen casus voorgedaan waarmee een eerste cultuurhistorisch inspiratiekader mogelijk was. Wel worden een soort inspiratiekaders ontwikkeld als het gaat om de verduurzaming van Kerschoten en van de Parken. |
Hoofddoelstelling 3
3. Onderwijs & Opleiding - Versterkte kansengelijkheid doordat jeugdigen kansen krijgen in het onderwijs.
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
3.1 Jeugdigen krijgen meer kansen in het onderwijs, gericht op een startkwalificatie, en waar niet haalbaar, op een voor hen passende vervolgstap | 3.1.1 In 2025 hebben we het schoolverzuim t.o.v. 2024 verminderd en zijn we samen met onze partners gestart met een meerjarige ontwikkeling om toekomstig verzuim te voorkomen. | |||||||||
3.1.2 Op onderwijsachterstandsscholen in twee wijken is in 2025 het aanbod van cultuur- en sportactiviteiten na school uitgebreid en de mogelijkheid voor inzet op één VMBO-school is onderzocht. | ||||||||||
3.1.3 15 jeugdigen waarvoor het behalen van een startkwalificatie niet mogelijk is, zijn in 2025 via Apeldoorn Werkt Mee begeleid naar een passende werkplek. | ||||||||||
3.2 Er is meer verbinding tussen thuis, school en zorg rondom de jeugdige | 3.2.1 In 2025 hebben we de verbinding tussen thuis, school en zorg op alle basisscholen zonder achterstanden verbeterd, bijvoorbeeld door inzet van School Maatschappelijk Werk | |||||||||
3.2.2 In 2025 is het onderwijs-zorglandschap van Apeldoorn in beeld en werken we toe naar passende onderwijszorgarrangementen, waardoor het aantal thuiszitters afneemt | ||||||||||
3.3 Verspreid over de stad en de dorpen hebben we meer kwalitatief goede schoolgebouwen. | 3.3.1. De vernieuwde uitvoeringsagenda van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) met een looptijd van vier jaar (en doorkijk naar de volgende twaalf jaar) is conform planning uitgevoerd | |||||||||
3.3.2 In 2025 is een project van het voorgaande IHP opgeleverd. | ||||||||||
3.3.3 In 2025 zijn de projecten conform het IHP gestart en uitgevoerd. | ||||||||||
3.4 Meer jonge kinderen met een risico op ontwikkelachterstanden hebben de kans op een goede start in het basisonderwijs door passende ondersteuning. | 3.4.1 100% van de kinderen op de voorscholen laat in 2025 een groei zien waardoor hun achterstanden worden verkleind | |||||||||
3.4.2 In 2025 maken 90 kinderen, van ouders met inkomen tot 130% van het sociaal minimum, met ondersteuning van de gemeente gebruik van kinderopvang | ||||||||||
Toelichting | ||||||||||
3.1.1 Samen met onze partners hebben we een begin gemaakt met het voorkomen van toekomstig verzuim. Bijvoorbeeld in een pilot voor meer preventieve samenwerking tussen leerplichtambtenaren en PO scholen. Deze pilot is gestart in samenwerking met het SWV-PO. Er is nog meer nodig om te komen tot een meerjarige ontwikkeling met partners. In verband met beperkte personele capaciteit bij de gemeentelijke afdeling is hier nog onvoldoende op ingezet. Tot slot is het lastig om tijdens het schooljaar te zien of onze inzet voldoende impact heeft op het voorkomen van verzuim. Hoewel we zien dat het verzuim nu lager ligt dan in oktober 2024, is dit een momentopname. Het absoluut verzuim schommelt gedurende het schooljaar. Het relatief verzuim loopt nog op gedurende het schooljaar. 3.1.2 Vanuit het actieplan is het aanbod voor de verrijkte schooldag voor het basisonderwijs uitgebreid met één aanbieder. Na de zomervakantie wordt het aanbod met nogmaals 2 aanbieders uitgebreid. Hierdoor kunnen 75 tot 90 leerlingen van drie scholen waar kansengelijkheid onder druk staat meedoen met dit extra aanbod. 3.1.3 Structurele openstelling van Apeldoorn Werkt Mee zal naar verwachting pas in 2026 plaatsvinden voor 16-17 jarigen. Door prioritering op meerdere projecten is de inrichting van het formele proces nog niet gestart. 3.2.2Er is inzichtelijk gemaakt hoe het onderwijs-zorglandschap er in Apeldoorn uit ziet. Er is op dit moment gekozen om niet in te zetten op de ontwikkeling van onderwijs-zorgarrangementen; dit in afwachting van de lijn die gekozen zal worden met betrekking tot de tekorten jeugdzorg. 3.4.2 Er is voor 88 peuters een subsidie aangevraagd. Pas bij de afrekening wordt duidelijk hoeveel peuters daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van de regeling. |
Hoofddoelstelling 4
4. Gezondheid - De gezondheid van alle inwoners is toegenomen.
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
4.1 Zowel kinderen als volwassenen hebben een gezonde leefstijl | 4.1.1 In 2025 zijn er vijf locaties bijgekomen waar inwoners kunnen deelnemen aan bewegingsactiviteitenten opzichte van 2024. | |||||||||
4.1.2 In 2025 zijn er minimaal 250 inwoners via een beweegmakelaar toegeleid naar sport- en beweegaanbod | ||||||||||
4.1.3 In 2025 zijn er nieuwe interventies ingezet om een gezonde leefstijl voor het jonge kind (0-4) te bevorderen | ||||||||||
4.1.4 In 2025 is er een ketenaanpak overgewicht en obesitas voor kinderen, inclusief monitoring en evaluatie op resultaten. | ||||||||||
4.1.5 In 2025 heeft Apeldoorn een leefstijlloket waardoor zorg en preventie/welzijn elkaar goed weten te vinden en er beter gebruik wordt gemaakt van het preventieve aanbod. | ||||||||||
4.2 Er zijn minder gezondheidsachterstanden en meer gelijke kansen op het gebied van gezondheid voor alle inwoners van Apeldoorn. | 4.2.1 Aanvullend op andere beweegregelingen, zoals het beweegaanbod in Regelrecht, maken in 2025 meer dan 100 en maximaal 250 inwoners met een laag inkomen gebruik van de sport en beweegregeling bij Malkander. | |||||||||
4.2.2 In 2025 hebben tien OAB, Reg+ en Speciaal onderwijsscholen extra ondersteuning gehad op een gezonde leefstijl | ||||||||||
4.2.3 In 2025 hebben we met 15 tot 20 ouders gesproken om een verbeterd inzicht te krijgen in de behoeften van kwetsbare ouders ter versterking van de Ketenaanpak Kansrijke start. | ||||||||||
4.2.4 In 2025 hebben we 75 inwoners en 50 professionals met acties vanuit Kansrijke Start bereikt. | ||||||||||
Toelichting |
Hoofddoelstelling 5
5. Gezondheid - Een stevig vangnet met verbinding naar de sociale basis voor alle inwoners die dat nodig hebben
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
5.1 De houdbaarheid, toegankelijkheid en passendheid van WMO- en Jeugdvoorzieningen zijn verbeterd. | 5.1.1. In lijn met de opgave vanuit de Hervormingsagenda maken er in 2025 minimaal 90 jeugdigen minder gebruik van begeleiding individueel ten opzichte van 2023 (1652 jeugdigen in 2023 | |||||||||
5.1.2. In 2025 wordt de samenwerking die in 2024 is aangegaan met de tien gecontracteerde aanbieders voor Beschermd Thuis verder structureel vormgegeven. | ||||||||||
5.1.3 In Apeldoorn streven we ernaar om 100 inwoners met een beschermd wonen indicatie succesvol te begeleiden vanuit een beschermd wonen setting naar een thuissituatie met passende begeleiding in de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december | ||||||||||
5.1.4 Eind 2025 zijn de voorbereidingen voor de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo (ivb) afgerond en gereed zodat deze per 1 januari 2026 kan worden ingevoerd. | ||||||||||
5.1.5. In 2025 hebben we de lokale inkoop van de Wmo-maatwerkvoorziening Huishoudelijke Hulp succesvol afgerond zodat de toegang deze voorziening kan blijven indiceren | ||||||||||
5.1.6 In 2025 hebben we de regionale inkoop van de Wmo-maatwerkvoorzieningen: Begeleiding Groep, Werkt Mee en Begeleiding Individueel succesvol afgerond zodat de toegang deze voorzieningen kan blijven indiceren. | ||||||||||
5.1.7 We hebben de regionale inkoop van de Jeugdhulpvoorzieningen succesvol afgerond in 2025 zodat de toegangen deze voorzieningen kunnen blijven indiceren. | ||||||||||
5.1.8 Het aantal unieke jeugdigen in kleinschalige woonvormen van 3 milieu verblijf en Jeugdzorgplus stijgt met 67% in 2025 ten opzichte van 2024 | ||||||||||
5.1.9 Het aantal doorplaatsingen van een jeugdige in 3 milieu en jeugdzorgplus daalt op peildatum 1 oktober 2025 met 75% ten opzichte van 2024. | ||||||||||
5.2 De positie van kwetsbare groepen is verbeterd | 5.2.1. We zien in 2025 een daling van het aantal ondertoezichtstellingen en het aantal herhaalde meldingen bij Veilig Thuis. | |||||||||
5.2.2 In 2025 is er een daling van het aantal herhaalde meldingen bij Veilig Thuis met in 2029 een daling van 25% t.o.v. 2024. | ||||||||||
Toelichting | ||||||||||
5.1.1 Op basis van de meest recente prognose voor 2025 verwachten we dat 1.468 jeugdigen gebruiken maken van begeleiding individueel. Hiermee zijn er dus minder jeugdigen die gebruik maken van begeleiding individueel. Dit is echter nog met onzekerheid omgeven, omdat de afgelopen jaren de prognoses fluctueerden. Dit komt doordat voorzieningen gedurende het hele jaar kunnen worden ingezet, waardoor de cijfers nog kunnen wijzigen. Hoewel de aantallen afnemen zien we in de prognose voor 2025 de kosten wel toenemen met 21% (€ 3,2 miljoen) ten opzichte van de jaarrekening van 2024. Dit vooral onder invloed van de (hoge) inflatiecijfers en langere (en dus duurdere) behandeltermijnen. We kunnen pas bij afsluiting van 2025 bepalen of de aantallen echt zijn afgenomen. 5.1.4 De inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo is vanuit het rijk uitgesteld. 5.1.8 Het blijkt dat veel aanbieders in 2024 de reguliere groepsgrootte van de zware verblijfsvormen 3 milieu en jeugdzorgplus al hebben omgebouwd naar kleinschalige woonvormen. In 2024 verbleef ruim 60% van de jeugdigen in een kleinschalige zware verblijfsvorm. In 2025 is het percentage dat in een kleinschalige woonvorm verblijft verder gestegen naar 75% van de jeugdigen. Het verblijf van steeds meer jongeren in een kleinschalige woonvorm heeft zich boven verwachting positief ontwikkelt. |