6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Afwijking prognose ten opzichte van begroting na wijziging | bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | |||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -15.884 | N | 16.430 | V | 547 | V |
Opvang Oekraïne (€ 0 - I)
In 2025 hebben wij te maken met diverse ontwikkelingen die van invloed zijn op het resultaat van de opvang Oekraïne. Ten eerste de situatie rondom het aangekochte Hotel Oranjeoord in Hoog Soeren, die wij als gevolg van landelijke ontwikkelingen rondom stikstof voorlopig niet in gebruik kunnen nemen en waar wij geconfronteerd worden met hogere verbouwingskosten. Inmiddels hebben wij de locatie Casa Bonita gesloten en gaan wij in het najaar de locatie Vissen/Watermanstraat sluiten.
Om dit zo goed mogelijk op te vangen, zien wij ons genoodzaakt bestaande locaties uit te breiden en ontheemden binnen Apeldoorn naar andere opvanglocaties te verhuizen. Dit biedt echter niet voldoende soelaas, waardoor wij in de loop van dit jaar niet langer aan onze opgave van het aantal opvangplekken kunnen voldoen. Samen met het verlagen van het normbedrag (van € 63,- naar € 44,- per opvangplek per dag) betekent dit een fors lagere Rijksbijdrage op basis van het normbedrag.
Het sluiten van Casa Bonita en Vissen/Watermanstraat betekent dat wij aanzienlijk terug gaan in kosten, maar niet voldoende om uit te komen met de Rijksbijdrage. Wij schatten nu in dat wij € 1 miljoen tekort komen op het normbedrag. Toch nemen we in deze prognose dit tekort niet op. Het Rijk heeft namelijk aangegeven dat gemeenten niet zelf de kosten van opvang hoeven te dragen. In de bekostigingsregeling Opvang Ontheemde Oekraïners is opgenomen dat gemeenten die niet uit komen met het normbedrag de werkelijk gemaakte kosten vergoed krijgen.
Wij gaan er daarom in deze prognose vanuit dat wij op de Opvang Oekraïne geen nadeel of voordeel zullen realiseren. Er bestaat een klein risico dat uiteindelijk de werkelijke kosten niet volledig vergoed worden.
Wet Kinderopvang (€ 150.000 nadeel - I)
Op de Wet Kinderopvang verwachten we een nadeel van € 150.000. Dit nadeel wordt volledig veroorzaakt door hogere kosten op de regeling kinderopvang sociaal medische indicatie (SMI). Gezinnen krijgen via deze regeling tijdelijk de kosten van kinderopvang vergoed, als op (sociaal) medische gronden het voor het gezin helpend is om de kinderen naar de opvang te doen. De regeling is voornamelijk bedoeld voor tijdelijke situaties, maar als er aanleiding is dan kan de periode ook verlengd worden. In heel veel gevallen is het voor gezinnen noodzakelijk om langduriger gebruik te maken van deze regeling, omdat anders de problematiek verder zal toenemen. De overschrijding die we nu prognosticeren is het gevolg van het noodzakelijk verlengen van de regeling voor veel gezinnen. Wij gaan samen met het CJG onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de kosten zoveel mogelijk te beperken.
Faciliteitenbesluit/HAR (€ 500.000 voordeel - I)
In 2024 hebben wij via de reserve Overlopende Projecten (ROP) uiteindelijk € 800.000 meegenomen naar 2025. Wij verwachten dat wij hiervan € 500.000 niet gaan uitgeven dit jaar. De reden hiervoor is dat vanwege ondercapaciteit (in verband met langdurige ziekte) projecten niet opgepakt kunnen worden, woningbouwcorporaties terughoudend zijn in het beschikbaar stellen van zogenoemde doorstroom woningen, en tenslotte ontvangen we in 2025 een hoger bedrag aan Faciliteitenbesluit dan we hadden voorzien bij het opstellen van de ROP in 2024.
Overige verschillen (€ 197.000 voordeel - I)