1. De dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente is solide en betrouwbaar en we voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente.
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
1.1 Onze organisatie is in control en handelt volgens de afgesproken kaders en normen. | 1.1.1 De jaarstukken zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring | |||||||||
1.1.2 We nemen vanuit interne controle en de accountant maatregelen gericht op het beheersen van risico's en het realiseren van doelen | ||||||||||
1.1.3 We zorgen voor tijdige informatievoorziening over de financiële resultaten waarbij de voorspellende waarde van de prognoses wordt verbeterd. | ||||||||||
1.1.4 We krijgen grip op onze inkoopprocessen | ||||||||||
1.1.5 We brengen privacy risico’s terug tot een acceptabel niveau en voldoen aantoonbaar aan geldende wet- en regelgeving in relatie tot privacy, waaronder in ieder geval de AVG en Wpg. | ||||||||||
1.1.6 We voldoen aan de in de Archiefwet gestelde eisen | ||||||||||
1.1.7 We brengen beveiligingsrisico’s terug tot een acceptabel niveau en voldoen aantoonbaar aan geldende wet- en regelgeving in relatie tot informatiebeveiliging, wat bijdraagt aan een betrouwbare dienstverlening aan onze inwoners. | ||||||||||
1.2 We nemen maatregelen ten behoeve van de bedrijfscontinuïteit | 1.2.1 We zijn goed voorbereid op onverwachte grote verstoringen van de dienstverlening en bedrijfsvoering, zodat de impact ervan beperkt blijft en we de dienstverlening weer snel kunnen herstellen. | |||||||||
1.3 We voeren de visie op bedrijfsvoering uit | 1.3.1 We voeren het uitvoeringsplan van de visie op bedrijfsvoering uit | |||||||||
1.4 De interne dienstverlening aan de organisatie is op orde | 1.4.1 We integreren doelrealisatie in de beoordeling van controles. | |||||||||
1.4.2 Het proces van te verstrekken subsidies is adequaat georganiseerd | ||||||||||
1.4.3 Onze huisvesting is toekomstbestendig | ||||||||||
1.5 We voeren de visie op dienstverlening uit. | 1.5.1 De inwoner staat centraal in onze dienstverlening. 'Ik ben er voor jou.' | |||||||||
1.6 We voeren de HR-visie uit | 1.6.1 We bevorderen ondernemerschap bij onze medewerkers. | |||||||||
1.6.2 We realiseren een toekomstbestendig personeelsbestand. | ||||||||||
1.7 We voeren de I-visie uit | 1.7.1 Wij gaan bij de uitvoering van de I-visie van plan naar realisatie. | |||||||||
1.7.2 Technologie en data worden zodanig ingezet dat dit een maximale positieve opbrengst voor Apeldoorn en de gemeentelijke dienstverlening oplevert. | ||||||||||
Toelichting | ||||||||||
1.1.1 De Jaarstukken 2024 zijn conform planning voorzien van een accountantsverklaring. Voor 2025 geldt dat de capaciteit voor de interne controle medio 2025 beter op orde is gebracht door de inzet van tijdelijke krachten. Maar er is nog steeds sprake van langdurige uitval van enkele vaste medewerkers met risico's op productieverlies. 1.1.3 Het voorspellend vermogen is verbeterd via realistisch begroten (nieuw-voor-oud) en het beperkte rekeningresultaat 2024. Verdere stappen zijn nodig gelet op bijv. de budgetafwijking in 2025 op jeugdzorg. Het college heeft hiervoor in de Voorjaarsnota 2025 een voorstel gedaan. Tevens worden in het najaar verbetervoorstellen voor de P&C-cyclus met het Auditcomité besproken. 1.1.5 De beperkte inzetbaarheid van het privacyteam en wisselende ingehuurde capaciteit beïnvloedt het productievermogen en de continuïteit van de werkzaamheden. Hiermee ontstaat het risico dat noodzakelijke inhoudelijke kennis binnen het privacyteam onvoldoende is geborgd. 1.1.6 In het tweede kwartaal 2025 zijn de functies van Gemeentearchivaris en Archiefinspecteur met vaste medewerkers ingevuld. Door het inwerktraject loopt de uitvoering vertraging op. 1.1.7 Door ziekte van een medewerker heeft een deel van de geplande werkzaamheden een achterstand opgelopen. Geprobeerd wordt om die de komende maanden weer in te lopen. 1.4.2 Het proces te verstrekken subsidies wordt opnieuw ingericht. Er is vertraging in de uitvoering opgetreden. Opdrachtgever en projectleider zijn opnieuw aangesteld en het projectteam is bezig met de uitwerking, waaronder een precisering van de planning. 1.4.3 De huidige werkomgeving past niet meer bij de groei van de organisatie en het hybride werken. Hiervoor is het project Huisvesting opgestart. Dekking komt deels vanuit de exploitatie en maakt deels onderdeel uit van de MPB 2026 e.v.. Doordat de MPB 2026 nog niet is vastgesteld wordt het onderdeel 'financiën' als afwijkend bestempeld. In de Voorjaarsnota 2025 hebben wij hiervoor een voorstel opgenomen. |