0.8 Overige baten en lasten
Afwijking prognose ten opzichte van begroting na wijziging | bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | |||||
0.8 Overige baten en lasten | 2.185 | V | 0 | V | 2.185 | V |
CAO gemeenten (€ 2,7 miljoen voordeel - I)
Begin juni is de nieuwe CAO gemeenten definitief geworden. De looptijd is twee jaar. De opgenomen loonstijging in het onderhandelingsresultaat is lager dan waar wij in de begroting 2025 rekening mee hebben gehouden. Voor 2025 verwachten we een voordeel van circa € 2,7 miljoen.
Risico uren (€ 700.000 nadeel - I)
Risico-uren hebben betrekking op salaris- en overheadkosten die niet op voorhand zijn gedekt in de begroting. Deze kosten moeten worden 'inverdiend'. Dit wil zeggen dat deze kosten gedurende het jaar worden toegerekend aan taakvelden of daaraan gerelateerde projecten. Omdat deze inzet en daarmee de dekking op voorhand niet bekend is, worden dit risico-uren genoemd.
Voor 2025 verwachten we een nadeel van circa € 700.000 op risico-uren. Dit bestaat uit:
- een nadeel van circa € 900.000, omdat meer uren zijn verantwoord op werkzaamheden voor de algemene dienst dan begroot. De sturing op risico uren wordt verder verbeterd op zowel proces als prioritering.
- een nadeel van circa € 400.000 door lagere productiviteit als gevolg van ziekte en vacatureruimte.
- tegenover deze nadelen is er een voordeel op de taakstelling op de overheadkosten behorende bij de risico-uren van circa € 600.000. Dit voordeel is ontstaan doordat meer uren konden worden toegerekend aan grondexploitatie projecten, particuliere projecten en investeringen. Alleen in deze situaties worden uren inclusief overhead doorbelast.
Overige verschillen (€ 185.000 voordeel - I)