2. We respecteren, beheren en ontwikkelen ons natuurlijk kapitaal, zoals water, bodem, klimaat en natuur op een duurzame manier en we maken de overstap naar het gebruik van hernieuwbare energie.
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
2.1 Energieneutraal en aardgasvrij voor 2050 | 2.1.1 In 2030 is 30% besparing t.o.v. 2014 in energiegebruik gerealiseerd. | |||||||||
2.1.2 Inwoners in een financieel kwetsbare situatie worden extra ondersteund om energiemaatregelen te nemen en worden ontzorgd bij het verduurzamen van de eigen woning. | ||||||||||
2.1.3 In 2030 is in totaal 3.600 TJ opgewekt. | ||||||||||
2.1.4 We werken aan het energiesysteem van de toekomst. | ||||||||||
2.1.5 We werken samen met partners aan vernieuwingen in infrastructuur voor warmte en elektriciteit om energiezekerheid te waarborgen. | ||||||||||
2.1.6 We hebben een definitief investeringsbesluit genomen en maken de eerste stappen naar een aardgasvrij Kerschoten. | ||||||||||
2.1.7 We werken toe naar wijkuitvoeringsplannen voor De Maten, Loenen en De Parken. | ||||||||||
2.2 Een royale en veerkrachtige groen-blauwe omgeving voor mens, dier en natuur | 2.2.1 Aanpakken hittestress | |||||||||
2.2.2 Herstellen natuurlijk watersysteem | ||||||||||
2.2.3 Doorontwikkelen groen blauw casco | ||||||||||
2.2.4 Natuurinclusief ontwikkelen | ||||||||||
2.2.5 Aanleggen Stadspark van Apeldoorn | ||||||||||
2.2.6 Behoud en versterken biodiversiteit | ||||||||||
2.2.7 Verbeteren Dierenwelzijn | ||||||||||
2.3 Het opnieuw gebruiken van grondstoffen en het borgen van een gezonde fysieke leefomgeving | 2.3.1 De totale hoeveelheid afval (totaal van fijn restafval, grof restafval en grondstofstromen) per inwoner is in 2025 lager dan in 2023 | |||||||||
2.3.2 In 2025 wordt minimaal 55% van het huishoudelijk afval gerecycled | ||||||||||
2.3.3 We ontwikkelen kennis en kunde op het thema van de circulaire economie, van lokaal tot Europees niveau. | ||||||||||
2.3.4 Inzet van onze Omgevingsdienst bij het uitvoeren (wettelijke) milieutaken en planadvisering | ||||||||||
2.4 Realiseren en beheren van een openbare ruimte die veilig, toegankelijk, klimaatbestendig, toekomstbestendig, uitnodigend en gezond is | 2.4.01 We houden de basis op orde; Dit betekent dat de kwaliteit van de wegen, paden en pleinen volgens bewonerspanel gewaardeerd op 7.0 of hoger | |||||||||
2.4.02 We voorkomen onderhoudsachterstanden; Minimaal 80% van de openbare ruimte heeft een redelijke (technische) kwaliteit of beter | ||||||||||
2.4.03 We zorgen voor een biodivers fundament; We vermeerderen het aandeel bloemrijk grasland en gaan gefaseerd maaien | ||||||||||
2.4.04 We kiezen voor bomen; We voegen bomen toe en verbeteren de groeiplaatsen van bestaande en nieuwe bomen. Zo neemt het kroonvolume toe. | ||||||||||
2.4.05 We verminderen het gebruik van grondstoffen; Circulariteit is het uitgangspunt in ons eigen werk en bij in aanbestedingen | ||||||||||
2.4.06 We geven bij circulariteit het goede voorbeeld; Het werfterrein in Zuid wordt omgevormd tot circulair terrein | ||||||||||
2.4.07 We houden onze speel- en beweegtoestellen op orde; Via goed onderhoud en vervangingen wanneer dat technisch nodig is | ||||||||||
2.4.08 We realiseren nieuwe speel- en beweeglocaties; We maken een uitvoeringsplan met een profilering waaraan nieuwe speel- en beweeglocaties moeten voldoen. | ||||||||||
2.4.09 We zorgen voor voldoende aanbod voor begraven en cremeren in Apeldoorn | ||||||||||
2.4.10 We realiseren een natuurbegraafplaats, mogelijk in combinatie met herinneringsbos | ||||||||||
2.4.11 We beheren 7 rijwielstallingen en 5 parkeergarages | ||||||||||
2.4.12 We hebben een storingsdienst die 24/7 op acute knelpunten in de openbare ruimte reageert | ||||||||||
2.4.13 We zorgen 24/7 voor gestrooide wegen binnen 400 meter van elke woning | ||||||||||
2.4.14 We bieden minimaal 100 collega’s vanuit de Participatiewet of (oude) Sociale Werkvoorziening werk in de openbare ruimte | ||||||||||
2.4.15 We bieden werkleerlijnen en BBL plekken aan om mensen nieuwe stappen op de arbeidsmarkt te laten zetten | ||||||||||
2.5 De vitale Veluwe: samen werken aan een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied | 2.5.1 Herstellen van het natuurlijk watersysteem | |||||||||
2.5.2 Verbinden van de Veluwe en de IJssel door het ontwikkelen van klimaatrobuuste natuur | ||||||||||
2.5.3 Stimuleren van de transitie naar een toekomstbestendige landbouw | ||||||||||
2.5.4 Realiseren van optimaal bestemmingsmanagement op de Veluwe | ||||||||||
2.5.5 Versterken en ontwikkelen van vakantieparken in Apeldoorn | ||||||||||
2.5.6 Versterken van de leefbaarheid en vitaliteit van Uddel/GEUS | ||||||||||
Toelichting | ||||||||||
2.1.1 De realisatie loopt één à twee jaar achter op het schema om in 2030 de doelstelling van 30% ten opzichte van 2014 te behalen. Een belangrijke oorzaak van de achterblijvende reductie in energieverbruik is de groei van het aantal inwoners, woningen, bedrijven en voertuigen. Hierover wordt de Raad geïnformeerd via de Raadsbrief Energiemonitor in september. 2.1.3 Vanwege het ontbreken van windturbines en de achterblijvende groei van de oppervlakte van zonnevelden (vanwege netcongestie, de aangescherpte regelgeving vanuit de Provincie Gelderland voor zon op land én de negatieve businesscase voor investeerders in zon op land) blijft de opwek van duurzame energie 3 jaar achter. Bij onvoldoende voortgang in het oplossen van de knelpunten kan de groei ten opzichte van de prognoses verder achter gaan lopen. Inhoudelijk zijn aanvullende oplossingen benodigd. Te denken valt aan het realiseren en/of stimuleren van meer agri-pv* op landbouwgrond, het stimuleren van de realisatie van erfmolens, het versneld inzetten op de realisatie van windturbines waar dit mogelijk is (realisatie is wel pas > 2030). Ook de ontwikkelingen van elektriciteitsopslag bij energie-opwekprojecten kunnen het knelpunt ‘niet aansluitbaar’ op het net deels verhelpen. Daarnaast biedt het versneld inzetten op het oogsten van omgevingsenergie, zoals ondiepe geothermie, mogelijkheden voor het niet verder laten oplopen van de achterstand van duurzame opwek op de prognose. Hierover wordt de Raad geïnformeerd via de Raadsbrief Energiemonitor in september. 2.2.1. Vanuit de klimaatagenda is de inzet om ieder jaar een extra koelteplek te realiseren. De realisatie van een nieuwe koelteplek in de binnenstad start in het najaar van 2025. We constateren dat het moeilijk is om ruimte of locaties te vinden en beschikbaar te krijgen voor nieuwe koelteplekken in versteende gebieden. We kijken nu of we de strategie moeten aanpassen door bijvoorbeeld inzet op meerdere kleinere groene plekken in de openbare ruimte. Daarnaast wordt het budget gebruikt voor de toevoeging van bomen. 2.2.4. Bij de MPB 2024-2027 is besloten een exploitatiebudget toe te kennen om een subsidieregeling in te richten voor NIKA (natuur inclusief en klimaat adaptief bouwen) bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Hiervoor is € 5 miljoen beschikbaar gesteld. In de zomer van 2024 is NIKA bestuurlijk vastgesteld en is de subsidieregeling gestart. In de 2e helft van 2024 is de regeling geïmplementeerd en gecommuniceerd. Er lopen nu twee aanvragen voor subsidie ter waarde van € 600.000. Het is lastig te voorspellen of er verder een beroep wordt gedaan op deze regeling, omdat we afhankelijk zijn van de start van (grote) ontwikkelingen met name in de BSK-zone. 2.4.02 Veel assets lopen tegen het eind van hun levensduur. Momenteel (schouw 2023) ligt 76% van de wegen er nog goed bij. In 2021 was dit 78%. De omvangrijke naoorlogse groei van Apeldoorn leidt 60 tot 80 jaar later tot een grote vervangingsopgave en er zijn meer vervangingen en investeringen nodig om de bestaande openbare ruimte op peil te houden. Via de kaders van het SAMP en de implementatie van assetmanagement willen we de komende jaren weer richting de afgesproken 80% gaan. In 2025 wordt een nieuwe schouw uitgevoerd. 2.4.07 Uit recente inspecties door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) blijkt dat we niet geheel voldoen aan wettelijke voorschriften voor speeltoestellen. Enerzijds hanteren we in bepaalde gevallen andere inspectiefrequenties dan voorgeschreven door leveranciers. Anderzijds beschikken we, met name van oudere speeltoestellen, niet over alle noodzakelijke documentatie. Momenteel brengen we in kaart voor welke speeltoestellen dit geldt en daarna nemen we maatregelen. Wij achten de speeltoestellen echter veilig en technisch op orde. 2.4.10 De realisatie van de natuurbegraafplaats is een meerjarig traject en bevindt zich in het stadium van verwerving grond en aansluitend vergunningverlening. Dit stadium ligt achter op de planning. Door een goed georganiseerd vervolgproces willen we deze achterstand inlopen. 2.5.5 Wet- en regelgeving omtrent stikstof vertraagt realisatie van projecten gericht op versterken van groenstructuur en recreatieve verbindingen Beekbergen. |