2. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | |||||
2.1 Meer inwoners doen naar vermogen mee door werk, scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief | 2.1.1 In 2026 stroomt 80% van de inwoners die binnen 12 maanden bemiddelbaar zijn naar betaalde (deeltijd) arbeid, door of uit naar een duurzame betaalde (deeltijd) arbeidsmarktplaats. | |||||||||
2.1.2 In 2025 heeft 90% van de inwoners die ontwikkelbaar zijn naar trede 3 t/m 6 van de participatieladder een plan van aanpak gericht op het zetten van stappen op het gebied van participatie en/of zorg. | ||||||||||
2.1.3 In 2025 hebben de asielstatushouders een Persoonlijk Inburgeringsplan (PIP) met daarin een duaal traject gericht op participatie en/of werk. | ||||||||||
2.2 Meer inwoners komen uit met hun inkomsten | 2.2.1 We verminderen armoede en vergroten bestaanszekerheid voor een grote groep inwoners (15.400 inwoners) door de regelingen voor mensen met een laag inkomen voort te zetten. | |||||||||
2.2.2 Wij stimuleren de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen via de Stadspas. Door ruime bestedingsmogelijkheden en inwoners actief te benaderen streven we er naar dat minimaal 80% van de tegoeden op de passen wordt gebruikt. | ||||||||||
2.2.3 We informeren via onze armoede-aanpakkers inwoners over de regelingen waar zij recht op hebben. Waar mogelijk vullen zij samen met de inwoner de digitale tool Berekenuwrechtplus in. | ||||||||||
2.3 Minder inwoners hebben problematische schulden, hen bieden we ondersteuning aan om weer regie te krijgen op hun financiële zelfredzaamheid. | 2.3.1 We doen iedereen een hulpaanbod die via vroegsignalering wordt aangedragen. Ons doel is om in ten minste 55% van de meldingen persoonlijk contact te krijgen om een maatwerk advies te maken met , waar nodig, een aanvullend hulpaanbod. | |||||||||
2.3.2 We zetten in op het voorkomen van problematische schulden bij jongvolwassenen tot 27 jaar. We ontwikkelen een aanpak, inclusief meetinstrumenten, passend bij de ontwikkelingsfase, die uiterlijk in 2026 breed ingezet kan worden. | ||||||||||
2.4 De samenwerking met onze partners in de regionale arbeidsmarkt versterkt de arbeidsmarkt in Apeldoorn. | 2.4.1 In 2026 is het regionaal werkcentrum actief en toegankelijk voor alle werkgevers en inwoners. Hierbij is de dienstverlening van de andere netwerkpartners ontsloten en beschikbaar (no wrong door). | |||||||||
2.4.2 In 2025 stellen we een regionale meerjaren-arbeidsmarktagenda op die de sociale, economische en onderwijsagenda verbindt. Alle regionale en bovenregionale arbeidsmarktprojecten waaraan Apeldoorn deelneemt zijn terug te vinden in de jaarlijkse u | ||||||||||
2.5 Meer inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om deel te kunnen nemen aan de samenleving. | 2.5.1 In 2025 is het aantal inwoners dat deelneemt aan een formeel educatieprogramma (Wet educatie beroepsonderwijs) of aan een non-formeel taalaanbod, met 10% gestegen ten opzichte van 2024. | |||||||||
Toelichting | ||||||||||
2.1.1 We zien dat inwoners die nu een bijstandsuitkering hebben, minder mogelijkheden hebben om naar werk uit te stromen omdat zij een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Directe plaatsing op beschikbare vacatures kost meer inspanning en innovatie van de re-integratie aanpak. De interventies die we willen ontwikkelen, o.a. op basis van het advies van Bureau Berenschot, vertalen zich nu in het project Methodisch Werken. Dit is tijdens de PMA Plus van 15 mei jl. toegelicht. Ondanks de inzet om de prestatie te verbeteren, zien we dat het steeds moeilijker is geworden om de verwachte resultaten te halen. We voorzien dat we eind 2026 uiteindelijk de doelstelling niet halen. 2.2.1 We geven in 2025 naar verwachting meer uit dan begroot. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de financiële paragraaf in deze Turap. |