6.3 Inkomensregelingen
Afwijking prognose ten opzichte van begroting na wijziging | bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | |||||
6.3 Inkomensregelingen | -1.769 | N | 538 | V | -1.231 | N |
BUIG (€ 614.000 nadeel - S)
Op de BUIG begroten wij een nadeel van € 2 miljoen. Met de huidige inzichten in de ontwikkeling van de lasten en baten verwachten wij dat dit nadeel verder zal toenemen met een bedrag van € 614.000, waardoor wij verwachten dat per saldo (baten -/- lasten) het tekort eind 2025 uitkomt op € 2,6 miljoen.
Lasten
Ten opzichte van de begroting verwachten wij € 1,4 miljoen meer uit te geven, deels het gevolg van de toename van het aantal uitkeringen. Wij merken de effecten van het stijgende aantal bijstandsuitkeringen. Ondanks dat wij, in vergelijking met voorgaande jaren, een lage instroom in de bijstand hebben blijft echter ook de uitstroom op een laag niveau; voornamelijk de uitstroom naar werk blijft hierbij achter. Gemiddeld werden in de laatste 3 jaar, jaarlijks bijna 350 uitkeringen vanwege werkaanvaarding beëindigd. Extrapoleren wij de huidige aantallen beëindigingen dan verwachten wij eind 2025 uit te komen op zo’n 200 werkbeëindigingen. Wij zijn in overleg met Lucrato om te kijken hoe wij deze ontwikkeling kunnen ombuigen.
Daarnaast zien wij het effect van een hogere prijsindexatie van de uitkering; deze is hoger dan waar wij in de begroting rekening mee houden.
Baten
Wij verwachten € 800.000 meer baten te ontvangen dan wij hebben begroot. Met het publiceren van het definitief budget in oktober weten wij welk rijksbudget wij ontvangen. Wij verwachten dat het definitief budget € 500.000 hoger zal zijn dan het rijksbudget dat wij in onze begroting hebben opgenomen. Onder andere door een hogere component loon- en prijscompensatie dan wij in onze begroting ramen. Daarnaast schatten wij in dat het bedrag aan terugvorderingen hoger (€ 300.000) zal zijn dan wij hebben begroot.
Sociaal Vangnet (€ 390.000 nadeel - I)
In het Sociaal Vangnet komen diverse regelingen samen, zoals de bijzondere bijstand, de gemeentelijke minima regelingen (het zogenoemde regulier sociaal vangnet) en het armoede actieplan. Op deze onderdelen tezamen verwachten we eind 2025 een overschrijding van € 390.000 op een begroot budget van in totaal € 11 miljoen.
- Regulier deel sociaal vangnet (€ 580.000 nadeel)
Dit betreft het totaal van diverse open einde regelingen. Over de eerste vijf maanden van dit jaar zien wij, ten opzichte van dezelfde periode in voorgaande jaren, een toename van het aantal inwoners dat een beroep doet op de diverse regelingen. Dit zien wij met name op de regelingen bijzondere bijstand voor woninginrichting, beschermingsbewind en de individuele studietoeslag. Vooralsnog hebben we geen reden om aan te nemen dat dit in de rest van dit jaar zal veranderen.
- Armoede actieplan (€ 120.000 voordeel)
Het verwachte voordeel op het armoede actieplan zit in het niet volledig uitgeven van de middelen die we hebben meegenomen ter dekking van de in 2024 verstrekte winterkleding cheque. Het gebruik van de regelingen waarvoor de inkomensgrens in het Actieplan zijn opgehoogd betreffen open einde regelingen. Ook dit jaar zetten onder meer de armoede aanpakkers zich in om de inwoners te bereiken die nu nog geen minimaregelingen ontvangen maar er wel recht op hebben. Dit kan leiden tot een hoger beroep op de regelingen dan waar we nu vanuit gaan.
- ROP armoedebestrijding (€ 70.000 voordeel)
Een deel van de ROP zetten we in ter dekking van het nadeel op het regulier sociaal vangnet.
Overige verschillen (€ 227.000 nadeel - I)